vendredi 8 juin 2012

A identidade batista, resumo mínimo


Amanhã, sábado, dia 9 de junho, teremos um debate com o Professor Mestre Leandro Seawright Alonso na Câmara Municipal de São Paulo a partir das 9 horas. Ele vai expor  suas pesquisas acadêmicas na Universidade de São Paulo sobre a última eleição presidencial e a participação dos evangélicos nela. Os resultados de sua pesquisa, dissertação de Mestrado, resultaram na publicação do livro, "Entre Deus, o Diabo e Dilma". Como a pesquisa foca a posição de liderança de destaque dos batistas brasileiros na campanha eleitoral à presidência, achei por bem publicar um resumo mínimo da identidade batista, já que a audiência será formada por pessoas de diferentes tradições religiosas ou mesmo sem religião. Conto com a presença lá dos paulistanos que lêem este blog. Forte abraço para todos e todas. Jorge Pinheiro.   
Making A Way: Grace Baptist Church Choir of Mount Vernon, NY
Os batistas são, depois do pentecostalismo, a ramificação mais numerosa do protestantismo evangélico, compreendido como um cristianismo biblicista, conversionista e militante. É a principal confissão protestante norte-americana e tem um crescimento significativo no Brasil. Em termos gerais, desenvolveu-se a partir de cinco traços distintivos:

  1. A prática do batismo por imersão da pessoa convertida, como testemunho de compromisso e fé
  2. As Escrituras como regra em matéria de doutrina, ética e fé
  3. Eclesiologia congregacionalista e de proclamação, com autonomia da assembléia local composta de militantes engajados
  4. Teologia de inspiração calvinista, com destaque para a conversão pessoal
  5. Defesa da liberdade de consciência e de expressão, e oposição à qualquer interferência da autoridade civil ou eclesiástica na vida da igreja
Esse protestantismo evangélico se caracteriza, assim, pela referência à tradição confessional, mas também por uma plasticidade marcante. A nível global, a Aliança Batista Mundial/ABM reúne cerca de 35 milhões de batistas e busca definir políticas de evangelização, reconciliação entre batistas, defesa da liberdade religiosa e assistência às igrejas batistas localizadas em regiões carentes do mundo. A Aliança Batista Mundial foi fundada em Londres em 1905.

Os precursores dos batistas foram, ideologicamente, os anabatistas da época da Reforma. Congregações anabatistas da Holanda no início do século XVII e grupos de puritanos independentes ou congregationalistas, que fugiram da Inglaterra para a Holanda fazem parte dessa construção histórica. Influenciados pelos anabatistas, puritanos independentes convenceram-se de que o batismo cristão é apropriado apenas para adultos convertidos, como testemunho de seu compromisso e fé pessoal.

De volta à Inglaterra, este grupo formou a primeira congregação batista em 1611. Duas décadas depois, Roger Williams (1639) formou a primeira congregação batista em Providence (Rhode Island). A partir de então, os batistas, já com influências da teologia calvinista, cresceram rapidamente nos Estados Unidos. A democracia informal centrada nas Escrituras tornou-se uma referência política na construção de igrejas em situação de fronteira, sob as condições rurais instáveis do Sul, Meio-Oeste e Extremo Oeste norte-americano. Assim, essas regiões foram densamente povoadas pelos batistas, uma tendência que se mantém até hoje.
Os batistas olham a vida cristã como fé pessoal, serviço e testemunho. Isso faz dos batistas militantes da causa protestante evangélica. Cada pessoa deve nascer de novo, estar convertido para uma nova vida e a partir daí congregar numa igreja. Para os batistas, a igreja local é o resultado da conversão e da graça, uma comunidade de crentes reunidos: não é a mãe da experiência cristã, nem fonte de graça, como na tradição católica.

A igreja local é santa porque a fé e a vida de seus congregados são santas. A igreja local, pelo menos em princípio, não tem nenhuma autoridade sobre seus membros, em sua liberdade de consciência, por exemplo, política, ou em assuntos eclesiásticos.

A plasticidade batista

Devido à sua plasticidade, os batistas temos mostrado características opostas na história. Pela ênfase na autoridade da Bíblia, na compreensão puritana estrita, na ética vitoriana, e entendimento da absoluta necessidade da fé e santidade pessoal, a maioria dos batistas é conservadora, tanto nas questões de fé, como de moral. Mostram-se temerosos diante das filosofias e teologias modernas e da política liberal. O evangelho é a Bíblia interpretada literalmente, dentro dos princípios tradicionais batistas. A ética cristã são os princípios básicos das Escrituras, que nenhum batista deve abandonar. Por esta razão, muitas convenções batistas se recusam a aderir ao movimento ecumênico e ignoram o evangelho social e sua preocupação com a justiça econômica, política e social.

Porém, devido a ênfase na liberdade de consciência e de crença pessoal e a importância da vida cristã longe da autoridade eclesiástica, de dogmas e rituais, os batistas são líderes do liberalismo tanto a nível político como teológico. Muitos seminários e igrejas batistas são conhecidas por estilo de adoração, atitudes sociais e teologias liberais. Os batistas foram importantes na criação do movimento ecumênico no início do século XX. Nas controvérsias que dominaram o século XX nos Estados Unidos entre teologia moderna versus fundamentalismo, entre o evangelho social versus o evangelho individual, e entre ecumenismo versus exclusivismo.
Martin Luther King Jr.
Mas, os batistas tiveram sempre papéis de destaque nos dois polos, apesar de contrários. Exemplo disso foram Walter Rauschenbusch, pastor e teólogo batista e um dos teóricos do Evangelho Social, e Martin Luther King Jr., pastor e líder pelos Diretos Civis nos Estados Unidos. E no Brasil podemos citar o Manifesto dos Ministros Batistas de 1963, de claro conteúdo político e social a favor das reformas de estrutura no país. 
Os livros de Walter Rauschenbusch em inglês estão nas livrarias on-line.
"Orações por um mundo melhor", em português, você se encontra fácil.  

jeudi 7 juin 2012

Les évangéliques en France

Implanté en France 

dès les débuts de la Réforme mais touché par une histoire tragique, le protestantisme arrive aujourd'hui en 3e position des religions pratiquées en France après le catholicisme et l'islam mais avant le judaïsme. Les protestants français se répartissent traditionnellement entre les Églises luthériennes, les Églises réformées et des Églises évangéliques (dont les pentecôtistes, les baptistes et les mennonites). Il existe aussi quelques paroisses anglicanes à l'intention des Anglo-saxons résidant en France et des Églises de rite étranger, fonction de la population présente en France.

Les protestants représentent traditionnellement environ 2 % de la population française, même si un sondage les estimait à 1,5 % en 1995. Un sondage plus récent (2009) révise toutefois cette estimation traditionnelle à 3 %, ce que le sociologue Jean-Paul Willaime attribue à la croissance des mouvements évangéliques1. 25 % des protestants français sont évangéliques, 26 % sont membres des Églises réformées et 19% sont luthériens. 40 % des protestants ont moins de 30 ans. Ils sont en majorité progressistes en matière sociale (97 % défendent l’utilisation d’un préservatif) et hétérogènes en politique. 78 % sont pour la laïcité. 25 % des pasteurs français sont des femmes.

Le protestantisme est inégalement réparti dans les régions, en fonction de l'Histoire. Il est principalement implanté en Alsace et dans le pays de Montbéliard (notamment à cause du fait que pendant les guerres de religions, l’Alsace n'était pas française et que lors de sa conquête, Louis XIV n'a pas osé y instituer immédiatement sa politique de persécutions religieuses) et dans le Languedoc(notamment, mais pas seulement, dans les Cévennes). Dans d’autres régions (Bretagne, Centre), le protestantisme est très disséminé alors que dans la reste de la France, il est surtout présent dans les grandes villes et dans quelques implantations historiques (Charentes, Saintonge, Béarn...).

Le principal précurseur du protestantisme en France est sans doute Jacques Lefèvre d'Étaples (1450?-1537), théologien et humaniste français, traducteur de la Bible et exégète à l'esprit critique. Nommé en 1520 vicaire de Guillaume Briçonnet, évêque de Meaux, Lefèvre crée le « cénacle de Meaux » dont le but était d'améliorer la formation des prêtres en s'attachant à la prédication et à la vulgarisation des Écritures, en regroupant autour de lui Guillaume Farel (futur prédicateur protestant), Guillaume Briçonnet, Gérard Roussel, Louis Berquin, François Vatable ou encore Marguerite d'Angoulême.

Après les premiers succès du luthéranisme, qui coexiste pacifiquement avec le catholicisme pendant une trentaine d'années malgré l'excommunication de Luther en 1521, une deuxième vague de prédicateurs protestants se répand en France sous l'influence de Jean Calvin, parmi lesquels Guillaume Farel ou Guy de Brès.

En mai 1559 a lieu la première assemblée nationale (ou synode) de l'Église réformée de France. Le 1er mars 1562 à Wassy, des protestants surpris pendant un culte sont massacrés par le duc de Guise, ce qui marque le début des guerres de Religion. Le baron des Adrets, noble protestant méridional, fait à son tour tuer des catholiques.

Huit guerres de religion (1562-98) sont dénombrées au XVIe siècle, la France connaissant une fracture religieuse : la majorité du pays reste fidèle au catholicisme, tandis qu'une importante minorité rejoint la Réforme. Le principe de la coexistence de deux confessions dans le Royaume se révèle inapplicable. La guerre ne peut être évitée, signe de l'échec de la tolérance civile. Huit guerres vont se succéder sur une durée de 36 ans, entrecoupées de périodes de paix fragiles.

Le 18 août 1572, le mariage d’Henri de Navarre et de Marguerite de Valois est célébré à Paris. Peu après, le 23-24 août 1572, leMassacre de la Saint-Barthélemy a lieu à Paris. Un Conseil royal se réunit, au cours duquel il est décidé d'éliminer les principaux chefs huguenots. L'amiral de Coligny et d'autres gentilshommes protestants sont assassinés tant au Louvre qu'en ville. Cette exécution d'un nombre limité de chefs huguenots est suivie d'une tuerie sauvage qui va durer jusqu'au 29 août et fait dans Paris 4 000 victimes. Le massacre s'étend alors à la province où l'on dénombre 10 000 tués. Le massacre marque le début de la quatrième guerre de religion.

Le 25 juillet 1593, Henri IV se convertit au catholicisme, ce qui lui permet d'accéder enfin au trône de France auquel il prétendait depuis 1589. C’est à propos de cette cérémonie qu’il aurait prononcé la célèbre phrase : « Paris vaut bien une messe ». Henri IV signe l’Édit de Nantes, le 30 avril 1598, qui reconnaît la liberté de culte aux protestants. La promulgation de cet édit met fin aux guerres de religion qui ont ravagé la France au XVIe siècle, et constitue une amnistie mettant un terme à la guerre civile. Le royaume de France est alors le seul État où deux religions coexistent officiellement. L'assassinat d’Henri IV, ayant eu lieu le 14 mai 1610, par François Ravaillac, un catholique fanatique en désaccord avec les réformes religieuses du roi.

Le 18 octobre 1685, Louis XIV signe l'Edit de Fontainebleau révoquant l’Édit de Nantes. Le protestantisme est interdit dans le royaume de France. S’en suit alors une période de persécutions qui conduit une partie des protestants à l'émigration (le Refuge) et l'autre partie à une sorte de résistance passive. C'est la période de l'Église sous la Croix, où des cultes clandestins se tiennent parfois au Désert (allusion à l'errance du peuple d'Israël dans le Sinaï), c'est-à-dire souvent en pleine nature (grottes, clairières, vallons isolés). La révolte des Camisards (1702-1704) constitue un épisode curieux qui mêle prophétisme et violence, dans une véritable guérilla de toute une population poussée à bout par la répression et qui mobilise d'excellents régiments et d'excellents généraux dont le roi de France aurait bien besoin ailleurs (on est en pleine Guerre de succession d'Espagne).

Le 7 novembre 1787, Louis XVI rend aux protestants une existence légale par l’édit de Tolérance qui leur donne un état-civil. Le 26 août 1789, l'adoption de la Déclaration des droits de l’homme et du citoyen (DDHC) qui promulgue la liberté de culte. Le 8 avril 1802,Napoléon Bonaparte, par la loi du 18 germinal an X rétablit officiellement et organise définitivement le droit au culte protestant.

La Fédération protestante de France (FPF) a été créée le 25 octobre 1905 comme une union d’Églises destinée à « défendre les intérêts protestants » dans le contexte de la séparation des Églises et de l’État. Elle fédère aujourd’hui 17 Églises et unions d’Églises. Les annuaires protestants recensent 690 paroisses luthériennes et réformées (luthéro-réformées) ainsi que 2 100 communautés évangéliques actives en France.

Par ailleurs, nombreux sont les protestants issus des Églises établies qui sont très attachés à l'histoire parfois douloureuse de leur Église et aux éléments d'histoire familiale associés ; c'est à cela que l'on [Qui ?] doit la fondation de la Société de l'histoire du protestantisme français (SHPF), société savante fondée en 1852 afin de faciliter les recherches historiques sur le protestantisme. C'est une des plus anciennes sociétés savantes de France, qui publie depuis sa fondation le Bulletin de la SHPF (trimestriel), auquel s'est ajouté depuis les années 1980, les Cahiers du centre de généalogie protestante. Dans la même veine, il existe un Comité protestant des amitiés françaises à l'étranger qui entretient les liens avec les communautés protestantes issues de l'émigration huguenote dans les pays dits du Refuge.

Fonte

Wikipedia
Protestantisme en France

dimanche 3 juin 2012

Morrer em Paris



Para Jim Morrison:
Morrer em Paris

Por Jorge Pinheiro, de Paris


Uma visita aos subterrâneos da capital francesa, que abrigam os ossos de milhões de personagens anônimos e famosos que deram a vida construindo o espírito de uma nação diferenciada. 



Catacumbas
Foto de Jorge Pinheiro


Três de julho de 1971. Você é âncora no imaginário, lenda: rei lagarto. Ataque cardíaco, overdose, assassinato, CIA. Afinal, você, Jimi e Janis, assim como Martin, Malcolm e outros diziam coisas, faziam coisas. E Paris é um bom lugar para morrer e ser morto. Oscar Wilde também tombou aqui.


Ninguém tem medo
Não é fantasma quem está lá embaixo,
Eu e você
Somos eu e você isso que se chama morte 



Hipótese absurda, improvável, inconveniente, embora os libertários só são bons e palatáveis depois de deitados. Vinte e sete anos é uma idade em que não se deveria morrer. Agora, você está no cemitério Père-Lachaise, lugar de peregrinação e culto para fãs tresloucados que vêem ou ouvem você cantando roucamente pelas noites frias.


Ninguém tem medo
Eu mato você mata ele mata
Desde pequenos
Caim foi mal
Esganar é natural 



Père-Lachaise é ponto turístico, cheio de mortos ricos e famosos, e outros nem tanto, mas quero falar de mortos-ossos empilhados aos milhões nas catacumbas de Paris. Desci. Deixei lá em cima a cidade luz, o movimento, uma cidade viva e alegre. Desci mais e mais, e depois caminhei por dois quilômetros de galerias, dos 300 que serpenteiam por baixo de Paris. Lá em cima, o verão, agradáveis 26 graus, aqui embaixo, trevas e escuridão, temperatura abaixo dos 14 graus, com algumas galerias parcialmente inundadas, e goteiras que escorrem por nosso rosto.


Olhei e vi o cavalo amarelo,
O cavaleiro se chama morte
E o mundo dos mortos segue
Não pergunto pelo morto



A origem das catacumbas de Paris, que poderíamos chamar de ossuário municipal, remonta ao século XVIII. Tudo começou com o cemitério dos Inocentes, que ficava perto de Saint-Eustache, no bairro Les Halles, que foi usado por quase dez séculos e se tornou, naquela época, uma fonte de infecção para os moradores da região. Depois de inúmeras denúncias, o Conselho de Estado, em 1785, optou pela remoção e fim definitivo do cemitério dos Inocentes.


Pessoas procuram, não encontram
Querem, ela foge
Para onde vai
Depende do que escolhemos ou já foi escolhido



Então, escolheram uma antiga pedreira, já cheia de galerias, para instalar aí esse tal inferno rochoso, que hoje está parcialmente sob o bairro onde moro, nesta primavera e verão de 2010, Denfert Rochereau. E a partir daqui estão depositadas milhões de ossadas dos antigos cemitérios de Paris.


Desconhecido convidado a descobrir
Morte pelos olhos
Enterro
Prelúdio imagens na câmera 



Mas não bastava transferir os ossos para as catacumbas, era necessário um trabalho de arquitetura que evitasse que as galerias desabassem sob o peso das construções de superfície e nem mesmo sob o peso do metrô, que corre em cima dos ossuários. E assim foram consolidadas as galerias, com obras de alvenaria, complementadas por uma escadaria, que desce a 20 metros abaixo do solo.


Particularidade milhares vestidos em trajes secos
Sombra luz drivers que guiam
Condição humana
Padres, homens, mulheres, crianças



A remoção dos ossos, com pompa e consagração religiosa do local começou em 1786. Cada uma dessas transferências de milhares de ossadas era acompanhada por missa e procissão com padres liderando o cortejo, com cantos fúnebres, e clamor a Deus pela paz eterna dos defuntos. E no final do cortejo, vinham carroções carregados com os ossos e cobertos por mantos negros. E, com o passar dos anos, até 1814, todos os ossos dos cemitérios de Paris foram transferidos para as catacumbas.


Eternidade agora
Contemplação e oferta
Singularidade, domínio do claro-escuro,
Platina, selênio em papel moeda
Contrastes
Imagens restauram o caráter

Pessoas singulares preocupante






Logicamente, essas catacumbas, com ossos empilhados, num espetáculo macabro, grafitadas com inscrições sobre o mundo dos mortos, é a última morada de muita gente conhecida. De reis e nobres como Carlos X, Napoleão III e seu filho, de revolucionários como Danton e Robespierre, de combatentes não registrados, apenas lançados lá, como os milhares da Comuna e dos que morreram pela liberdade, igualdade e fraternidade.
Jim, meu brother, você não está sozinho, apenas mora em outro pedaço.


Doors abrem
Drogas não são drogas
Guerras não são guerras
Matar não é matar
Morrer não é morrer
A morte e o mundo dos mortos entregam
Ossos que servem para fundar Paris. 



15/8/2010


Fonte: ViaPolítica/O autor 

samedi 2 juin 2012

You can talk?

How to face religious debate? We must close in doctrinal definitions and declare that all inter-religious dialogue leads to syncretism and dissolves our beliefs and faith? Is dialogue possible, recognizing differences and keeping each religious identity? To think about these issues, we make a new reading text of José Maria da Silva. The identity of religions in the world, provided an analysis looking localized [Journal of Religious Studies, 2001, no. 4, pp..14-26].
 Paul Tillich Society of Brazil promotes inter-religious dialogue

But first let's see some methodological assumptions that can help us guide the study the issue of religious identity versus challenge of interreligious dialogue.

The science and linguistics in particular works with concept of paradigm. A paradigm is a model, a pattern, a prototype. It is a set of units capable of research based on past scientific achievements, which appear in same context and are switchable and mutually exclusive. In paradigm, the units have at least one trait in common - form, value, or both - that relationship, enabling joint open or closed, depending on nature of the units. In first case, when these units are formal, we have a paradigm that enables translation of reality and in second case, when units of value, we have a paradigm that systematizes knowledge.

But there is another important fact: in every age, there dominant paradigms, ie those from which research takes place, committed to certain rules and standards.

But, no paradigm is eternal. It can be broken. In this sense, paradigm is broken when a vision that transforms understanding of reality, gives it new shape and size, a rereading of determining truth.

According to Thomas Kuhn [ The Structure of Scientific Revolutions , California, Perspective, 1976, p. 38], " to be accepted as a paradigm, a theory must seem better than its competitors, but it need not (and in fact it never does) explain all the facts with which they can be confronted ". The paradigm shift ultimately means changing scientific imagination and not one given to a structure of ideas longer existing. 

In field of Christian religion are generally considered three paradigms: (1) exclusivism ecclesiocentric or Romam Catholic vision, (2) inclusivism or Christocentric vision, (3) pluralism or theocentric vision.

Roman Catholicism is an axiom, formatted by Origen, Cyprian and Augustine - "Extra eclesiam nulla salus " - and taken up by Council of Florence (1442), which characterizes this ecclesiocentric exclusivism. By saying, "outside the church no salvation", Roman Catholicism is affirming Catholic faith is private, restricted and incompatible with any other faith, even Christian. And this is so by divine law given to this church, as it has no competition in any other religious expression.

Protestant Christian in field, this spirit or exclusion system is translated into idea that "outside of Christianity there is no salvation", as John Hick states [The metaphor of God incarnate , Petrópolis, Voices, 2000, p. 13-14].

Generally, the exclusivism ecclesiocentric, whether Catholic or Protestant, part of a tautological interpretation of revelation, which is based on mythic literalism. But if from there, also leads to demonization of difference, which always appears as heresy or doctrine without foundation and that, therefore, does not deserve credit or attention. So what is different is always reviled, accursed, anathema.

The paradigm that arises at other extreme is theocentric pluralism, that part of Copernican revolution, according to which reality is not an organic whole, but is composed of plurality of independent entities, whether material or spiritual. That is, like planets revolve around sun, all religious expressions are directed to God.

This paradigm dissolves religious identity, denying quality of what is particular to all religious expression, what makes it identical to itself. By diluting and even deny themselves this set of characters to certain religion, leads conclusion that all are equal, or serve same functions as all revolve around God.

But to rely on Copernican revolution, theocentric pluralism brings field of religion is a problem that does not exist in other scientific fields. Here, claim that all religions are equal can not be detected by examination of facts. Or rather, only possible solution would be to analyze faith in each one. But even this solution would not be as empirical as it seems, because religious faith, it is exclusive, it is only accepted by those who share it.

The option, as proposed by theologians such as Hick's eschatological verification, because "until the last corner is not folded, nothing will be known definitively", as José Maria da Silva adds [ Identity of the world religions, from an analysis eyes located , article cited, p. 18]. That is, as whether basic paradigm of pluralism proceeds, ie, that all religions are equal, we have to wait until end of the world. 

But there is a third way, different from paradigm of exclusivism ecclesiocentric and different from paradigm of theocentric pluralism. It is Christocentric inclusivism, which sees religion as a natural fact of revelation, that is, salvific universality of Christ's sacrifice on the cross. In this sense, all of them are in axiom presented by Paul in Romans 2:14-15: "The non-Jews have the law. But when they do so on their own accord what the law commands, they are a law unto itself, although not the law. They show, for their ways, they have law written in their hearts. The very awareness of them shows that this is true, and his thoughts, which sometimes accuse and sometimes argue, also show that".

In this sense, when we speak of Christocentric inclusivism, we are talking about scope and involvement of salvation in times of human life in particular and in life of humanity. This is because salvation has a past tense, as Paul says in II Timothy 1:8-9: "God saved us and called us to be his people. It was not because of what we have done, but because this was his plan and because of his grace. He gave us this grace through Christ Jesus before world began". 

Thus, sins of human beings who felt pain and were aware of their misery, or who have repented, been forgiven through sacrifice of cross, as Paul explains: "God gave Christ as a sacrifice so that by his death in cross, Christ became means for people to receive forgiveness of their sins through faith in him. God wanted to show by this that he is righteous. In the past He was patient and did not punish people for their sins, but now, by sacrifice of Christ, shows that God is just. So it is fair and accepts those who believe in Jesus".

But grace of cross covers those who have repented in past tense to cross, while forgiveness law [Rom 5:9, Eph 1.7], also occurs in present time [James 1:21, I Peter 1.9], while present tense of freedom [Luke + 9:23, Rom 5:10, Gal 5. 16, 25] and at a later time [Romans 13:11], while time of glorification [Philippians 3:20-21, Galatians 1.4, I Peter 1.5, 3:20-21].
Theologians of Christian religious spectrum in the Mackenzie U.

Thus, different paradigms of exclusivism ecclesiocentric and pluralism theocentric, paradigm of Christocentric inclusivism enables inter-religious dialogue without diluting our identity Christian, Protestant, evangelical. Do not isolate ourselves, or we curse those who are different. Instead, knowing difference allows dialogue and confirms our identity.

Paradigm of Christocentric inclusivism differs from pluralism theocentric is also and not say that all religions are equal and even says that fulfill same function saving. Do not dilute our faith in a tangle of beliefs, but from the maintenance of our identity, we see that the expression of revelation and saving factor of cross of Christ as redemptive project took place outside of time and space, in eternity, and, this enables all human beings and humanity a meeting with the Creator.

Well, every new paradigm involves scientific imagination. It's always a new path to new discoveries. You answer to challenge of postmodernism. We run all day on difference.How we live and interact with these differences? Perhaps the paradigm of Christocentric inclusivism help us.

mercredi 30 mai 2012


Historical Jesus, some questions

Dear students, this is an introduction to subject of Christology historical Jesus - Systematic Theology II - which you should read for class. Best wishes to all. JP.

Passion is a March / Dish / Dilated / Road that hurts / Charming flower / Labyrinth / Hold / network seems every root / root only / When not singing thunder / Transfiguration . " 
(Transfiguration, Cordel do Fogo Encantado).


This study search biblical foundations of social policy work of Jesus with text of Luke 4.14-30 and we take as reference Ben Witherington III [1] and John Howard Yoder [2].


Witherington III examines social marginality of Jesus from realities expressed by the priestly hierarchy of time about it. By not having a father was not known and recognized right to a name. So it was seen as someone unknown pedigree. And fact of being named man of Nazareth, came from a village of peasants and artisans, little known and away from trade routes, made their geographical identity also not classify him as possible messianic figure.
Portrait of the Palestinian figured Yeshua


Genealogy and geography made him a Jew on margins socially, which in its origins, did not deserve credit. But, this man-no-name, this man-without-the-holy-land started its activities in a manner at least unusual in synagogue at Nazareth, as Luke describes.

According Yoder, in time, there was a synagogue reading of prophets regularly prescribed. And fact that this passage was not present in later lectionaries known, tends to indicate that Jesus chose it on purpose. Morris says that this hypothesis corroborates statement of Luke: "opening the book, he found the place where it was written". [3]  Here two details deserve to be highlighted: first, is only clear reference in Gospels that Jesus knew how to read. And second, why, when reading Isaiah 61.1-2, he omitted a phrase,  to heal the brokenhearted  and added another,  liberate the oppressed, which is in Isaiah 58:6? In fact, we used the texts considered most useful to exposition of his political and social platform.

Use he made of political terms, as a kingdom and gospel, show that such selectivity had a purpose: to speak of a political promise of social intervention alternative to those powers present at the time. So, if you read text presented by Jesus, rabbinic perspective, we are facing a recurrence of promises of jubilee, when accumulated injustices should be remedied for years. The identity of man speaks not questioned claimed that Palestine would be rescued in time scale, but it should get impact on Palestinian life supportive of sabbatical year.

Likewise, coming kingdom emerged as a prophetic understanding of sabbatical year. Thus, Saturday of week is on Saturday widened years, which should be seventh of rest and retirement, as restored what had been exhausted, nature and people. This collection of regulations found in Leviticus 25.1-26.2 concernia property rights of land ownership and people, which formed basis of wealth. Purpose was to set limits on right of possession, since all property, nature and people, belong to God. Thus, anyone could own nature and people permanently, because this right belongs to God. And cycle of seven sabbatical years flowed into fiftieth year, messianic Jubilee (Lev. 25.8-24), which will only appear again throughout Old Testament only in Figures 36.4. But Jeremiah, in chapter 34.8-17 spoke of social reform in besieged Jerusalem, when Zedekiah proclaimed freedom of Hebrew slaves. Similarly, we find in Isaiah 58.6-12 reform as part of prophetic vision. In this sense, reform of jubilee pointed to economic restructuring and socio-political relations between peoples of Palestine.
Academic research on the historical Jesus

It is interesting that Josephus has stated years after presence of Jesus in Nazareth, that "there is no single Hebrew who, even today, not obey laws concerning sabbatical year as if Moses were there to punish him for offenses, and that even in cases where a violation would go unnoticed ". [4]

Despite assertion of Josephus, we know that an economic and social environment from provisions of Leviticus 25, which also included redistribution of property, was never literally lived among Jews. So it fell to a "no-promised land" of year to raise discourse of liberation.

Proposed reform of marginal Jesus was prophetic announcement of entry into force of a new era, where listeners accept news. I was not referring to a historical event, but a reaffirmation of hope known his listeners: reform and socio-economic policy that should change relations between Palestinian people.

The man known genealogy and geography placed centrality of marginal reform on himself by saying that at that time, synagogue of Nazareth,prophetic promise was fulfilled. And this is what Lucas will show the sequence of his Gospel: reform was the promised marginal Messiah.

BIBLIOGRAPHY

ASH, AL  The Gospel According to Luke . New York: Christian Life, 1980.
Bratcher, R.  A Translator's Guide to The Gospel of Luke.  London: UBS, 1982.
BOFF, Leonardo,  Jesus Christ, Liberator , 16th edition Petrópolis, Voices.
Crossan, John Dominic,  The Historical Jesus, the life of a Mediterranean Jewish Peasant , St Paul, Wellington, 1994.
ECHEGARAY, Hugo,  The Practice of Jesus , Petrópolis, Voices, 1982.
Fitzmyer, JA The  Gospel According to Luke I-IX . New York: Doubleday, 1981.
GODET, F. A  Commentary on The Gospel of St. Luke . Edinburgh: T. & T. Clark, SD
JONES, E. Stanley,  alternative to communism Christ , New York, 1953.
MORRIS, L.  Lucas - Introduction and Review . New York: New Life, 1990.
NORTH, Robert SJ,  Sociology of Biblical Jubilee , Rome, the Pontifical Biblical Institute, 1954.
PIKAZA, Xabier,  Figure of Jesus: Prophet, Healer, Rabbi, Messiah , Petrópolis, Voices, 1995.
PLUMMER, A.  Gospel According to St. Luke . ICC. New York: Charles Scribner's Sons, nd
Reiling, J. & SWELLENGREBEL.  The Translator's Handbook on The Gospel of Luke .  Leiden: UBS, 1971.
SCHMID, J.  El evangelio Según San Lucas .  Barcelona: Herder, 1968.
Trocme, Etienne,  Jesus-Christ et la révolution non-violent  (VV.AA.), chap. III, Geneva, Labor et fides, 1961.
Vermes, G. Jesus,  the Jew , California, Loyola, 1990.
WITHERINGTON III , Ben,  The Christology of Jesus , Minneapolis, Fortress, 1990.
YODER , John Howard,  The Politics of Jesus , St. Leopold Synod, 1988.



[1]  Ben Witherington III,  The Christology of Jesus , Minneapolis, Fortress, 1990.
[2]  John Howard Yoder, The Politics of Jesus, St. Leopold Synod, 1988.
[3]  L. Leon Morris, Lucas, introduction and commentary, New York, 1990, p. 101.
[4]  Josephus,  Antiquitates III , 15, 3.


Research presented at the  III Brazilian Congress on Biblical Research / PUC-SP , from 08 to 10 September 2008.


Read also
Jorge Pinheiro, Biblical and Systematic Theology, Protestant practice of the ultimatum , Editorial Source, 2012, Chapter Five: The Christ.

Sou negra e bela!

I am black and beautiful!

"O women of Jerusalem, I am black and beautiful. I am black as the tents of the desert, as the curtains of Solomon's palace. " Song of Solomon 1.5.
Afrobrasilidade: this is a subject about which we have not bent too much. When we talk about Afro-Brazilian, we refer to our compatriots in sub-Saharan African ancestry or cultural influences brought by African slaves to Brazil. Currently in the world, Brazil is the country with the largest population of African origin outside Africa. According to IBGE, blacks represent 6.3% described themselves as mixed race and 43.2% of the population, ie, eighty million Brazilians. And genetic studies say that 86% of Brazilians over 10% contribution of sub-Saharan Africa in its genome, even when they have phenotypes characteristic of black populations.[1]  But today, we think afrodescendência from a biblical story . And the many ways that was read over the centuries.

A love story

The readers will remember the images of love that this is considered one of the most beautiful poems of humanity: the Song of Solomon. But the girl turns around which the narrative is a matter of strong debate, especially for black theologians and theologians. According to the American essayist Peggy Ochoa, the Song of Songs brings out the painful details of the animosity between ethnic groups in the reign of Solomon.

For many scholars, here we are faced with a fact: the Shulamite woman inspiring the love poems of the Song of Songs was a beautiful black. And when the daughters of Jerusalem, who were part of elite protests linked to the court to find the King's passion, the Shulamite biased answered the cry with the famous statement: " I am black and comely, O ye daughters of Jerusalem, as the tents of Kedar, as the curtains of Solomon "(Song 1:5).

The English King James, the Shulamite says in verses 5 and 6 (emphasis mine): " I am black, BUT comely . " And so in the Hebrew Bible we read the same text, phonetic representation, and my emphasis: " LV na'vah shekhorah animals . " In Hebrew there is no distinction between "however" and "e". The Hebrew conjunction "ve" can be translated "but" or "e". The translator decide on one or the other based on the context. However, both in English and in Portuguese, the choice can make a huge difference.

But why the translator of the King James version, as well as our translators have chosen "but"?Perhaps because these translations have been made ​​through the filter of Western culture, starting from the Latin version of the Bible, the Vulgate, which introduced the "but": " Nigra sum sed formosa". I'm black, "but" fair. Not black and beautiful, but beautiful black though.
The black queen
According to Susan Durber theologian, St. Columba's United Reformed Church, Oxford, in his essay "The Queen of the South will be present at trial when this generation is being judged , "a woman can help us understand this puzzle. In 10 Kgs find the story of Queen of the South or the Queen of Sheba. An intelligent woman, who did hard questions to Solomon. I wonder if he was as wise as you commented. Thus the Bible is interested in it because of his intelligence.

But one significant fact about the Sabbath is that she was black. It is unknown exactly that region. It could be Yemen or North Africa, possibly Ethiopia. The Falashas , Ethiopian Jews, and rastafaresclaim to be descendants of Menelik, the son of Solomon and Sheba. And also for black Christians from around the world, Sheba race appears as an icon and is seen as the muse of Song of Solomon.

The poet WB Yeats, for example, reread the verse " I am black and beautiful "and poemou well,"Solomon sang Sheba, a black face and kissed her . "

Also according Durber where African Christians celebrated the black of Sheba, the European Christianity marginalized its history. In the Queen of Sheba saw the story of a pagan woman, a foreign woman who had surrendered to the true faith. In his rendition, apparently lost Sheba also the color of his skin black.

Thus the story of a wise woman apparently did not match with the story of a black, and such a reading produced a terrible alienation in the Christian church in Europe and North America, which brought terror and fear to the other black. Thus, the other black was seduced, subdued and tamed.And reading the text is that capitulates to Solomon and Sheba becomes culturally white.

Actually, Sheba was companion of Solomon and the text can be read that way. But the tradition, from the Vulgate, made him a conqueror and a conquest of it, generating ideologies as the victory over Eastern Europe, the men over women and white on black.
But the Hebrew Bible speaks of blacks and African nations as Cush, Mizraim, and Phut, which is now Ethiopia, Egypt and Libya. And even the construction of the Suez Canal in 1859, did not distinguish between the biblical lands and these countries. The scenario of divine action also covered the Sinai Peninsula, Egypt, which are in Africa, and Israel was seen as part of the African continent.Only with the construction of the Suez Canal, Africa came to be regarded as separate continent from the Middle East.

Thus, in the Hebrew Bible, Israel is a nation African and Semitic, and the message that leads the world began in the black continent. And although many see the church as Afro-Brazilians of European origin, the analysis of the biblical story shows that originated multiracial and the Bible began to be written in Africa.

Therefore, our sisters of African descent can, aware of their Brazilianness, race and color, the Shulamite say: " I am black and beautiful, as the tents of the desert, as the curtains of Solomon's palace . "


[1] PENA, Sérgio DJ; Bortolini, Maria Cátira. Can genetics define who should benefit from the university quotas and other affirmative action? Sao Paulo: Advanced Studies, Vol 18, No. 50, Jan. / Feb. 2004 .

mardi 29 mai 2012

Lembrando minha mãe

As lágrimas negadas

 

Os dois rapazes, armados, trombaram a velhinha. Arrancaram a bolsa e começaram a tirar tudo que tinha lá dentro. Tiraram a Bíblia, revolveram tudo, mas não acharam o que queriam: dinheiro.


-- Diz velha, onde está o dinheiro? Diz logo, senão a gente te apaga.


-- Meninos, por que vocês fazem isso? Vocês são tão bonitos...


A velhinha -- tinha mais de 70 anos -- pegou a Bíblia que estava nas mãos de um deles e encostou-a no peito.


-- Jesus muda tudo, faz tudo novo... Qualquer vida...


-- Deixa essa velha pra lá. Vamos embora, ela parece minha mãe.


Maria chegou em casa e contou a história como se fosse a coisa mais normal do mundo. Depois disse:


-- Vou orar por eles. Deus pode mudar a vida daqueles meninos.


O pai era atacadista de café nos ricos anos 20 nas Minas Gerais. Mas cedo foi morar no Rio de Janeiro, em Copacabana. Estudou no Sacré Coeur de Marie. O grande amor de sua vida foi meu pai, jornalista e socialista.


Mas o mundo dá voltas e Maria ficou viúva com dois filhos, Jorge e Alex. E aos poucos a herança foi virando fumaça. E aquela mulher, educada para ser dondoca, de fina cultura, lutou, batalhou para criar os dois meninos. Enfrentou momentos difíceis, sofreu um forte stress e tentou o suicídio, cortando os pulsos. Foi internada. E, no meio do desespero, uma voz suave falou ao seu coração.


Dez anos depois na morte de meu pai, Maria conheceu o Salvador, aquele que dá sentido à vida. Maria me lembra outra mulher, Mônica, mãe de Agostinho.


"É verdade que minha mãe, vivificada em Cristo, antes mesmo de ser livre dos laços da carne, viveu de tal modo, que Teu nome era louvado em sua fé e em seus costumes".[1]


Foi com Maria que aprendi o doce dom do amor. Eu, com minha cabeça materialista, ficava chocado, quando ela alimentava famintos ou cuidava de mendigos. Eu, adolescente, brigava com ela, dizia que era piegas, que isso não adiantava nada e outras tantas coisas. E Maria, com paciência, me respondia:


-- Um dia você vai entender.


Não, de forma nenhuma foi perfeita. De novo, me lembro das palavras de Agostinho sobre Mônica.


"Não me atrevo a dizer que desde que a regeneraste (...) não saiu de sua boca nenhuma palavra contrária a sua lei. Porque a Verdade, que é teu Filho, disse: Quem chamar a seu irmão de louco será réu do fogo da Geena. Ai da vida dos homens, por mais louvável que seja, se tu a julgares sem a tua misericórdia!".[2]


Minha mãe, Maria, morreu aos 87 anos, na quinta-feira, dia 27 de novembro de 2003. Pode parecer estranho, mas apesar do profundo amor que sempre nutri por ela e de toda a saudade que ficou, não chorei. Ao menos até agora, doze horas depois do sepultamento. Mais uma vez recorro a Agostinho.


"De fato, não julgávamos correto celebrar aquele funeral com lágrimas e choros, pois tais demonstrações deploravam geralmente o triste fim dos que morrem, ou sua total extinção. A morte de minha mãe não era uma desgraça, e ela não morria para sempre, e disto estávamos certos pelo testemunho de seus costumes. Por sua fé sincera e outras razões inequívocas".[3]


Há promessas...


Então vi um novo céu e uma nova terra. O primeiro céu e a primeira terra desapareceram, e o mar sumiu. E vi a Cidade Santa, a nova Jerusalém, que descia do céu. Ela vinha de Deus, enfeitada e preparada, vestida como uma noiva que vai se encontrar com o noivo. Ouvi uma voz forte que vinha do trono, a qual disse:


-- Agora a morada de Deus está entre os seres humanos! Deus vai morar com eles, e eles serão os povos dele. O próprio Deus estará com eles e será o Deus deles. Ele enxugará dos olhos deles todas as lágrimas. Não haverá mais morte, nem tristeza, nem choro, nem dor. As coisas velhas já passaram.


Aquele que estava sentado no trono disse:


-- Agora faço novas todas as coisas!


E também me disse:


-- Escreva isto, pois estas palavras são verdadeiras e merecem confiança.

E continuou:


-- Tudo está feito! Eu sou o Alfa e o Ômega, o Princípio e o Fim. A quem tem sede darei água para beber, de graça, da fonte da água da vida. Aqueles que conseguirem a vitória receberão de mim este presente: eu serei o Deus deles, e eles serão meus filhos.[4]


Eu creio nestas promessas! Até mais ver, querida mãe!




[1] Agostinho, Confissões, Livro Nono, Capítulo XIII, Preces pela mãe morta.
[2] Agostinho, idem.
[3] Agostinho, Confissões, Livro Nono, Capítulo XII, As lágrimas negadas.
[4] Apocalipse 21.1-7.

Extraído de:

Jorge Pinheiro, Teologia da Vida, uma paixão radical, São Paulo, Fonte Editorial, 2009.
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